van start met je #revolutie

De zoektocht naar het juiste internetplatformen om je #revolutie te starten, is net of het zoeken van een naald in een hooiberg. Omdat het aantal internetplatformen zeer uitgebreid en onoverzichtelijk is, tracht ik een overzicht te brengen van de meest gekende en gebruikte sociale media platformen. Voor u van start gaat met je #revolutie zijn er paar belangrijke vragen, waar u uw aandacht moet aan besteden voor u van start kan gaan. Wat is de doelstelling van mijn #revolutie? Welke internetplatformen zou ik gebruiken? Welke doelgroep wil ik bereiken met mijn #revolutie? Welke forum wil je gebruiken?

Tip voor u van start gaat met je #revolutie. Verzamel je foto’s en video’s die je wilt gebruiken voor je #revolutie. Bewerk je foto’s en video’s zodat deze een geheel vormen en zorg ervoor dat deze dezelfde grootte hebben (vb. pixelgrootte 72 pix. is de standaardmaat voor de meeste internetplatformen)  Zorg voor een goede inhoudelijke tekst voor je foto’s en video’s (vb. zorg ervoor dat je naam, uitleg van je concept en de naam van je project goed vermeld is)

Wat is de doelstelling van mijn #revolutie?

Een van de belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen voor je van start gaat met je #revolutie is ,wat is de doelstelling van mijn #revolutie? Er zijn verschillende redenen waarom je jezelf wil uiten op het internet. Van reclame maken voor je product tot een omwenteling trachten te brengen over een bepaalt onderwerp. Aan de hand van de doelstelling kan je bepalen welk forum je wilt gebruiken.

Welke internetplatformen zou ik gebruiken?

Er zijn verschillende soorten van sociale media, die je kan gebruiken voor je #revolutie. Elk met een specifieke doelstelling en doelgroep. Daarom tracht ik me te verdiepen in de verschillen tussen de verscheidene platformen die er bestaan, om zo een overzicht te maken van deze verschillende internetplatformen.

Sociale netwerken zijn gericht op het maken van profielen, waar vervolgens informatie kan worden gedeeld met een groep vrienden of bekenden. Inmiddels is Facebook niet meer weg te denken uit vele levens, al verouderd de doelgroep van Facebook wel. Dit ziet u vaker bij sociale netwerken. Als vader en moeder (en opa en oma) zich op een netwerk gaan bevinden, haakt de jongere doelgroep vaak af.

Tip Facebook is een van de  meest gebruikte sociale platform.

Weblogs (blogs)

Blogs zijn geschreven fora, dit gebeurt door één of een select groepje van mensen. Blogs zijn net als persoonlijk dagboek, maar hebben ook steeds vaker een informatief karakter.

Tip Bekende voorbeelden van blog-platformen zijn: WordPress, Blogger, Tumblr.

Microblogs

Microblogging is bloggen met een beperkt aantal tekens, waarbij Twitter de bekendste variant is. Microblogs hebben vaak ook de kenmerken van een sociaal netwerk, waarbij vrienden of bekenden kunnen worden gevolgd. En andersom hebben sociale netwerken zoals Facebook met statusupdates ook weer kenmerken van microblogs.

Tip Bekende voorbeelden van microblog-platformen zijn Twitter, Brightkite, identi.ca, Jaiku.

Photo-sharing

Photo-sharing  is het delen van foto’s op alle sociale media, en dit op regelmatige tijdstippen en bepaalde thema’s.

Tip Bekende voorbeelden van photo-sharing-platformen zijn Pinterest, Instagram of Flickr.

Video-sharing

Naast bloggers is de opkomst van vloggers (video-bloggers) de afgelopen jaren enorm toegenomen. Waar voorheen video’s enkel online werden geüpload en bekeken, is het tegenwoordig echt een sociaal medium geworden. Eigen videokanalen krijgen steeds meer volgers en de interactie op video’s neemt alsmaar toe.

Tip Bekende voorbeelden van video-sharing-platformen zijn YouTube, Vimeo en Vine.

Livestreaming

Livestreaming  is een opkomende social media vorm. Met behulp van de camerafunctie op bijvoorbeeld smartphones en tablets kunnen live beelden worden verzonden naar iedereen die op dat ogenblik geïnteresseerd is in jouw beelden, thema of product.

Tip Bekende voorbeelden van livestreaming-platformen zijn Periscope, Meerkat en Ustream.

Wiki’s

Wiki’s zijn Informatiebronnen waar iedereen de mogelijkheid heeft om zijn kennis toe te voegen aan een database. Het voordeel aan deze internetplatformen is dat iedereen kan meehelpen bij het opbouwen van een kennisdatabase, zodat onjuistheden meestal worden aangepast door de deelnemers of gebruikers van deze platformen.

Tip Het meest bekende voorbeelden van wiki-platform is Wikipedia.

Review sites

Review sites zijn internetplatformen waar gebruikers een review schrijven over bepaalde producten of instanties. Deze review sites zijn inmiddels een van de belangrijkste meetpunten voor consumenten geworden voordat deze een product aanschaffen.

Tip Bekende voorbeelden van review sites zijn Amazon Customer Reviews,Zoover of klachten.nl.

Welke doelgroep wil ik bereiken met mijn #revolutie?

Het bepalen van je doelgroep en doelstelling is een van de nodige stappen voor u uw  #revolutie begint. Natuurlijk wil iedereen dat zijn/haar product, blog of video door zoveel mogelijk mensen gezien wordt. Maar om jezelf zoveel mogelijk tijd,werk of irritatie te besparen, is het bepalen van je doelstelling of publiek erg belangrijk. Het is vanzelfsprekend dat u wilt dat uw product, blog of video bij de juiste mensen terecht komt.

Tip Schrijf u doelstelling nauwkeurig op en zorg ervoor dat uw doelstelling duidelijk geformuleerd is voor je publiek. Gebruik verstaanbare termen, ook voor mensen die nog niets afweten van het betreffende onderwerp. Bepaal aan de hand van uw doelstelling welke doelgroep u wilt bereiken voor u uw #revolutie start. Bepaal aan de hand van uw doelgroep welke sociale media platform u wilt gebruiken.

Facebook is de bekendste sociale netwerksite op het moment. Bijna voor iedereen relevant aangezien zowel grote bedrijven, kleine bedrijven als individuele personen er actief zijn. Belangrijke onderdelen zijn: tijdlijn, groepen, evenementen, bedrijfspagina’s en de Facebook “chatfunctie”

Google+ is de sociale netwerksite van Google. Een zeer belangrijk sociaal netwerk in de zoekmachine wereld. Niet zo populair als Facebook, maar zeker in opmars.

Belangrijke kenmerken zijn: google+ pagina’s promoten op andere websites, afbeeldingen delen, formats toevoegen aan posts, verhalen en video’s delen.

Twitter is een zeer belangrijk sociaal netwerk in de zoekmachine wereld. Niet zo populair als Facebook, maar zeker in opmars. Twitter is alom bekend als belangrijk nieuws medium. Een goede manier om nieuws en updates te delen met de buitenwereld.

Belangrijke kenmerken: zijn berichten delen met maximaal 140 karakters, afbeeldingen delen, links delen, zoeken en vinden met behulp van hashtags.

Linkedin is de bekendste sociale netwerk site voor professionals. Deze site is gericht op de zakelijke wereld. Deze site is uitermate geschikt voor het uitbreiden van je professionele netwerk. Daarnaast kun je een bedrijfspagina aanmaken en zo het online bereik van je bedrijf laten groeien.

Belangrijke kenmerken: hou je eigen “CV-achtige” pagina bij, maak een bedrijfspagina, groepen, discussies, nieuws.

YouTube is de belangrijkste site voor het delen en bekijken van online video’s. Inmiddels in handen van Google, dus zeker een belangrijke speler met groeipotentieel. Youtube is een soort online variant van televisie. De populariteit blijft toenemen en vooral veel jonge mensen gebruiken Youtube als vervanging voor tv-kijken.

Belangrijke kenmerken: gratis mogelijkheid om video te bekijken of video online te zetten.

Instagram is een belangrijke sociale netwerk site/applicatie die gericht is op het delen van foto’s (en sinds kort ook video). Mensen delen foto’s met korte onderschriften en volgen elkaar in plaats van dat je “vrienden” wordt. Instagram is een intiemer sociaal netwerk dan Facebook en is vooral populair onder de jeugd.

Belangrijke kenmerken: foto’s delen, korte video’s delen, werkzaam via een smartphone applicatie, zoeken en vinden met behulp van hashtags (#)

Pinterest is een visuele deel- en bewaar dienst. Het is een applicatie en site waarop je een profiel aanmaakt en vervolgens foto’s kan delen en verzamelen over onderwerpen die u interesseren. Via het zogenaamde “pinnen” van afbeeldingen, kun je deze bewaren, sorteren en managen. Er bestaat ook de optie om te volgen en gevolgd te worden.

Belangrijke kenmerken: foto’s delen en bewaren over onderwerpen die u interesseren.

Snapchat is een smarthphone applicatie dienst die het mogelijk maakt om foto’s/korte filmpjes te maken en te versturen. Je maakt een profiel aan, en kan foto’s en video’s delen met een paar vrienden. Deze foto’s en video’s zijn vervolgens maar eenmalig te bekijken, waarna ze verwijderd worden. Alleen als je ze met vrienden in het algemeen deelt blijven ze 24 uur zichtbaar.

Belangrijke kenmerken: delen van foto’s of video’s die 24 uur zichtbaar blijven.

Blogs  zijn een van de oudste vormen van social media, maar zeker nog steeds relevant. Het zijn websites waarop tekstuele stukken geschreven worden in omgekeerd chronologische volgorde (nieuwste berichten bovenaan). Vanuit een SEO perspectief is een blog interessant, om zo bijvoorbeeld content voor je website te genereren.

Belangrijke kenmerken: delen van foto’s en teksten m.b.t. een bepaald onderwerp, persoon of product.

Welke forum wil je gebruiken?

Nadat u uw doelstelling bepaald hebt, nadat je foto’s, video’s of teksten bijgewerkt hebt. Maar voordat u uw #revolutie kan starten is het belangrijk dat u nog bepaalde vragen beantwoordt.

Tip    

 

  • Voor welk (bedrijfs)doel wil ik actief zijn op social media? Welke social media zijn hiervoor geschikt?
  • Welk gedrag of welke communicatie methode wil ik gebruiken om dit doel te bereiken (b.v. visueel, tekstueel, video, anders)?
  • Van alle social media die er zijn, welke zijn geschikt voor de producten/diensten die ik aanbied?
  • Wie zijn mijn doelgroep? en wat weet ik over hun online gedrag?

 

Hopelijk heeft u nu al meer duidelijkheid nadat je deze vragen hebt beantwoord. Je kan de antwoorden vergelijken met de kenmerken van de verschillende soorten social media. Controleer vervolgens de volgende zaken voor het selecteren van de juiste social media.

Tip

 

  • Bekijk de social media platform functionaliteiten en bepaal welke passen bij je product of dienst. Voor consumenten goederen bijvoorbeeld zijn de visuele functionaliteit van Instagram, Snapchat en Youtube erg interessant.
  • Hou je ogen open voor nieuwe social media sites die mogelijk in staat zijn om nieuwe markten voor je product of dienst te betreden.
  • Kijk of je via functionaliteiten van verschillende social media op een vernieuwende manier met je doelgroep kan communiceren.
  • Blijf up-to-date over de populariteit en het gebruik van verschillende social media.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s